LOGO LOGO

CZY WIESZ, ŻE...?



Start Fiszki Quiz

SZTUCZNA INTELIGENCJA

Sztuczna inteligencja

Symulacja procesów ludzkiej inteligencji przez maszyny, zwłaszcza systemy komputerowe. Wykorzystywanie systemów sztucznej inteligencji może wiązać się z przetwarzaniem ogromnych ilości danych osobowych. SI znajduje zastosowanie w wielu branżach, w tym m.in. w edukacji, bankowości, handlu, medycynie, motoryzacji itd.

DARK PATTERNS

Dark patterns

Interfejsy i doświadczenia użytkowników wdrażane na platformach mediów społecznościowych, które powodują, że użytkownicy podejmują niezamierzone, niechętne i potencjalnie szkodliwe decyzje dotyczące przetwarzania ich danych osobowych. Przykładem mogą być różnego rodzaju przyciski, złośliwe reklamy, czy niejasno sformułowane komunikaty.

ATAK SOCJOTECHNICZNY

Atak socjotechniczny

Polega na zmanipulowaniu i nakłonieniu użytkownika systemu do nieświadomego przekazania informacji (np. danych do logowania), czy zainstalowania szkodliwego oprogramowania, np. poprzez kliknięcie w link. Do tego celu cyberprzestępcy używając różnych metod, np. poczty e-mail, komunikatora, telefonu lub osobistego kontaktu.

CYFROWY BLIŹNIAK

Cyfrowy bliźniak

Odwzorowanie obiektu (ludzi, organizacji, budynków, a nawet procesów), który wykorzystuje m.in. dane ze świata rzeczywistego do tworzenia symulacji.

WIRTUALNA RZECZYWISTOŚĆ

Wirtualna rzeczywistość

Technologia, która pozwala użytkownikowi wykonywać działania w środowisku cyfrowym, a jednocześnie czuć się tak, jakby był zanurzony w środowisku rzeczywistym. Dzięki wirtualnej rzeczywistości nie ruszając się z domu możemy zwiedzać muzea, podróżować w trudno dostępne miejsca na świecie, uprawiać sport, a nawet przeprowadzać eksperymenty w ramach szkolnych zajęć. Podstawą są głównie gogle VR, które wyświetlają obraz w technologii 3D i 360 stopniach.

DEEPFAKE

Deep fake

Fałszywy, zmanipulowany cyfrowo plik wideo lub audio utworzony przy użyciu sztucznej inteligencji. Przykładem może być wstawianie wizerunku czyjejś twarzy do filmu, uzyskując łudząco realistyczny obraz.

PHISHING

Phishing

Metoda oszustwa, której celem może być wyłudzenie dodatkowych informacji, czy uzyskanie danych dostępowych np. do internetowych systemów bankowych. Cyberprzestępcy w celu pozyskania wrażliwych danych, podszywając się pod inne osoby, lub zaufane instytucje, wysyłają do potencjalnych ofiar np. wiadomości mailowe i zachęcają swoją ofiarę do kliknięcia w przesłany link.

INTERNET RZECZY

Internet rzeczy

Sieć połączonych urządzeń, które mogą komunikować się ze sobą, a za pomocą wbudowanych czujników gromadzą setki informacji. np. inteligentne ogrzewanie, wagi łazienkowe, różnego rodzaju wyposażenie typu smart itp.