Logo biura

Infolinia Urzędu 606-950-000

Infolinia Urzędu 606-950-000

UODO włącza się w obchody Dnia Nowych Technologii w Edukacji

Już po raz czwarty odbędzie się Dzień Nowych Technologii w Edukacji. To inicjatywa MEiN, organizowana wspólnie z kuratorami oświaty, której celem jest popularyzowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych w pracy z uczniami w szkole i poza nią. UODO włącza się w to wydarzenie, którego inauguracja będzie 29 kwietnia 2022 r.

– Nowe technologie mają ogromny wpływ na współczesne społeczeństwo i rozwój gospodarczy. Warto też zwrócić uwagę, że rewolucji cyfrowej towarzyszy rosnąca popularność „inteligentnych” urządzeń mobilnych i aplikacji, które gromadzą informacje na temat użytkowników. Dzieci i młodzież lepiej radzą sobie z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych niż ich rodzice i dziadkowie. Umiejętności cyfrowe stają się więc niezbędne dla młodych ludzi; są ich codziennością – powiedział Tomasz Soczyński, dyrektor Departamentu Nowych Technologii w UODO.

– Ważnym zadaniem współczesnej edukacji jest zapewnienie młodemu pokoleniu m.in. odpowiedniego przygotowania do umiejętnego korzystania z nowych technologii. Jednym z elementów tego przygotowania jest uwrażliwienie dzieci i młodzieży na potrzebę ochrony danych osobowych i prywatności podczas korzystania z udogodnień technologicznych, z którymi mają lub będą mieć do czynienia podczas nauki i zabawy, ale także w przestrzeni publicznej lub prywatnej – powiedziała Urszula Góral, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Edukacji.

Organizowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wydarzenie wpisuje się w misję organu nadzorczego, który upowszechnia w społeczeństwie wiedzę o ryzyku, a także przepisach, zabezpieczeniach i prawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz rozumienia tych zjawisk. Szczególne miejsce w działaniach edukacyjnych UODO zajmują dzieci.

UODO przygotowało poradę dla nauczycieli i uczniów pt. „Warto wiedzieć... Nowe technologie a prywatność. Jak zadbać o bezpieczeństwo w internecie?" (link otwiera się w nowej karcie).

W materiale przedstawiono zagrożenia dla prywatności, jakie niesie za sobą nieświadome korzystanie z nowych technologii. Należą do nich m.in. utrata dostępu do kont internetowych, doświadczenie hejtu, fake news, deepfake czy infekowanie sprzętu złośliwym oprogramowaniem. Eksperci UODO zaprezentowali także kilka praktycznych wskazówek, co zrobić, aby młodzi użytkownicy nowych technologii bezpiecznie posługiwali się swoimi danymi osobowymi i w ten sposób świadomie zadbali o swoją prywatność. Uzupełnieniem porady jest fiszka zawierająca wyjaśnienie najważniejszych pojęć oraz quiz, dzięki któremu uczniowie będą mogli sprawdzić swoją wiedzę.

Zdając sobie sprawę, że skuteczna ochrona tożsamości wynika nie tylko z wiedzy, ale również odpowiednich zachowań, Prezes UODO kładzie duży nacisk na kształtowanie odpowiednich postaw wśród najmłodszych Polaków. Dlatego temat ten jest obecny także w programie edukacyjnym UODO dla szkół „Twoje dane – Twoja sprawa”.

***

Zadbasz o swoją prywatność, gdy zachowasz równowagę i zastosujesz się do kilku podstawowych zasad:

  1. KORZYSTAJ TYLKO Z ZAUFANEGO ŁĄCZA

    Unikaj korzystania z publicznych, ogólnodostępnych Wi-Fi. Nie wprowadzaj również żadnych danych na stronach, które nie stosują szyfrowania takich informacji, tj. nie posiadają na początku adresu skrótu https oraz ikony zamkniętej kłódki w pasku adresu przeglądarki. Warto także rozważyć wykorzystanie sprawdzonej aplikacji VPN.

  2. UŻYWAJ SILNEGO I ZRÓŻNICOWANEGO HASŁA

    Używaj silnych, zróżnicowanych haseł do aplikacji i systemów. Ponadto nie stosuj tego samego hasła do różnych kont. Nie zapisuj ustalonych haseł, by nikt oprócz Ciebie nie miał do nich dostępu – tylko Ty powinieneś znać swoje hasło. Pamiętaj także, by regularnie zmieniać hasła. Zalecane jest także stosowanie tzw. uwierzytelniania dwuskładnikowego, np. za pomocą kodów SMS, tokenów czy fizycznych kluczy bezpieczeństwa.

  3. ZARZĄDZAJ UPRAWNIENIAMI W APLIKACJI

    Kontroluj, co i komu udostępniasz, kto może widzieć Twoje zdjęcia oraz czy Twój profil powinien być widoczny dla zewnętrznych wyszukiwarek. Podczas ściągania aplikacji, np. do nauki języka, zwróć uwagę, do jakich danych osobowych i funkcji urządzenia wymaga ona dostępu. Niektóre aplikacje domagają się od użytkownika dostępu m.in. do: informacji o naszej lokalizacji, zdjęć, kontaktów czy dokumentów, nawet jeżeli nie jest to konieczne do realizacji usługi. Sprawdzaj, jakie pliki cookies zapisuje strona, którą odwiedzasz.

  4.  ZWRACAJ UWAGĘ, KTO I JAK ZAMIERZA KORZYSTAĆ Z TWOICH DANYCH

    Upewnij się, że na przeglądanej stronie internetowej znajduje się polityka prywatności oraz informacja o przetwarzaniu danych osobowych (klauzula informacyjna), która zawiera informacje o administratorze, takie jak jego dane kontaktowe i zasady ochrony danych osobowych. W szczególności sprawdź, czy Twoje dane jako użytkownika są profilowane i czy decyzje są podejmowane w sposób automatyczny, a więc bez Twojego udziału, a za pomocą środków technicznych. Informacje te powinny być przekazane w sposób przejrzysty i zrozumiały.

  5. ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ

    Uważaj na tzw. phishing, który polega m.in. na rozsyłaniu przez internetowych przestępców, linków do fałszywych stron, w celu kradzieży Twoich danych dostępowych – stron przypominających te, z których korzystamy na co dzień. Zachowaj czujność zanim otworzysz otrzymany link, upewniając się, że pochodzi z zaufanego źródła.

  6.  NIE UJAWNIAJ ZBYT WIELU INFORMACJI O SOBIE

    Ogranicz informacje, które ujawniasz na swój temat w Internecie. W tym zwłaszcza nie publikuj kopii dokumentów tożsamości, informacji finansowych i innych informacji, które mogą zostać wykorzystane przez osoby trzecie w nieuprawniony sposób.

  7.  STOSUJ ZASADĘ OGRANICZONEGO ZAUFANIA

    Nie ufaj nieznajomym w sieci! Nigdy nie wiesz, kto jest po drugiej stronie i jakie ma intencje. Nie przyjmuj zaproszeń od nieznanych użytkowników na portalach społecznościowych.

2022-04-15 Metadane artykułu
Podmiot udostępniający: Departament Komunikacji Społecznej
Wytworzył informację: Adam Sanocki 2022-04-19
Wprowadził‚ informację: Iwona Jeleń 2022-04-15 12:04:13
Ostatnio modyfikował: Ewelina Janczylik-Foryś 2022-04-20 10:42:28