
Projekt rozporządzenia MEN o edukacji zdrowotnej. Uwagi PUODO
Edukacja zdrowotna w szkole powinna uwzględniać także wiedzę o znaczeniu danych osobowych, w tym danych o zdrowiu.
Wiedza dzieci na temat tego, jak chronić swoje dane osobowe, informacje prywatne – często odnoszące się do stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, a także na zagrożenia, jakie wiążą się z naruszeniem bezpieczeństwa tych danych – jest niezbędna do tego, aby bezpiecznie poruszać się w świecie rozwijających się technologii – zauważa prezes UODO Mirosław Wróblewski.
Prezes UODO, opiniując projekt rozporządzenia „w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia”, przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej postulat zawarcia w programie „edukacji zdrowotnej” elementów wiedzy na temat ochrony danych osobowych, w tym danych dotyczących szeroko rozumianego zdrowia.
Troska o wiedzę na temat prawa dzieci do ochrony ich danych osobowych oraz prawa do prywatności jest priorytetem w działalności Prezesa UODO. Prezes UODO podejmuje szereg działań – zintensyfikowanych w ostatnim roku – w tym działań edukacyjnych, nakierowanych na upowszechnianie wiedzy w zakresie ochrony danych osobowych dzieci. Jednym z takich projektów edukacyjnych program „Twoje dane – twoja sprawa”, skierowany do uczniów i nauczycieli, której już XV. edycja jest realizowana pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka. Program cieszy się dużym zainteresowaniem, ale ze względu na fakultatywny charakter programu, PUODO nie jest w stanie dotrzeć z nim do każdej szkoły.
Dane osobowe dotyczące zdrowia, w tym zdrowia psychofizycznego, jako dane wrażliwe podlegają szczególnej ochronie prawnej. Również dane osobowe dzieci wymagają szczególnej ochrony, gdyż dzieci mogą być mniej świadome ryzyka, konsekwencji, zabezpieczeń i praw przysługujących im w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Dlatego właśnie rozporządzenie o ochronie danych (RODO) kładzie szczególny nacisk na ochronę prywatności i danych osobowych dzieci we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Problematyka ta nabiera dzisiaj szczególnego znaczenia w kontekście rozwoju nowych technologii i coraz większej aktywności dzieci i młodzieży w Internecie (w tym w mediach społecznościowych). Nieodłącznym aspektem nowych rozwiązań technologicznych są bowiem zagrożenia, na które narażone są szczególnie dzieci.
Istotne są także aktualne trendy w zakresie transformacji cyfrowej, tj. europejska strategia w zakresie danych, której częścią jest europejska przestrzeń danych dotyczących zdrowia (dalej: EHDS). Należy bowiem podkreślić, że stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia wiąże się z przetwarzaniem elektronicznych danych dotyczących zdrowia w celu pierwotnego i wtórnego ich wykorzystania i będzie wymagało podjęcia szeregu działań zarówno legislacyjnych, organizacyjnych jak i edukacyjnych w dziedzinie zdrowia. Jak wynika z motywów EHDS-u, kluczowe znaczenie, ma poprawa umiejętności cyfrowych w dziedzinie zdrowia aby umożliwić osobom fizycznym sprawowanie rzeczywistej kontroli nad swoimi danymi dotyczącymi zdrowia, aktywne zarządzanie swoim zdrowiem i opieką oraz zrozumienie konsekwencji zarządzania takimi danymi zarówno do wykorzystywania pierwotnego, jak i wykorzystywania wtórnego.
Przekazywanie i posiadanie wiedzy już od najmłodszych lat, w tym na etapie edukacji szkolnej, przyczyni się zatem do wzmocnienia rzeczywistej i skutecznej kontroli nad danymi osobowymi osób fizycznych.
DPNT.401.36.2025