
Nowe przepisy w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej
Od 10 października 2025 r. stosuje się bezpośrednio przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/900 w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej[i].
Rozporządzenie (UE) 2024/900 ma na celu zapewnienie przy rozpowszechnianiu reklamy politycznej w przestrzeni cyfrowej pełnego poszanowania praw podstawowych i wolności zapisanych w Karcie praw podstawowych UE. Ma ono pomóc obywatelom w dokonywaniu świadomych wyborów, ułatwiając rozpoznawanie reklamy politycznej, zrozumienie, kto za nią stoi i czy jest to reklama targetowana.
Jego zakres zastosowania obejmuje:
- dostawców usług reklamy politycznej – podmiotów zajmujących się świadczeniem usług reklamy politycznej, z wyjątkiem usług czysto pomocniczych;
- wydawców reklamy politycznej – dostawców usług reklamy politycznej, którzy publikują, dostarczają lub rozpowszechniają reklamę polityczną za pośrednictwem dowolnego środka przekazu;
- sponsorów – podmiotów, na których wniosek lub w ich imieniu polityczny materiał reklamowy jest przygotowywany, zamieszczany, promowany, publikowany, dostarczany lub rozpowszechniany;
Rozporządzenie (UE) 2024/900 wprowadza m.in.:
- obowiązek ujawniania finansowania reklam politycznych ze wskazaniem, kto za nią stoi i kto ją finansuje;
- obowiązek ich oznaczania w taki sposób, by odbiorca nie miał wątpliwości z jakim rodzajem przekazu ma do czynienia;
- ograniczenie targetowania sprowadzające się głównie do zakazu profilowania użytkowników w oparciu o szczególnej kategorie danych;
- mechanizmy mające przeciwdziałać dezinformacji i jej rozpowszechnianiu w przestrzeni cyfrowej;
- obowiązek prowadzenia rejestrów i europejskiego repozytorium politycznych materiałów reklamowych;
- zakaz ingerencji państw trzecich w wybory.
Rozporządzenie uzupełnia RODO w odniesieniu do technik targetowania i dostarczania reklamy w kontekście reklamy politycznej online, które bazują na przetwarzaniu danych osobowych. Regulują to art. 18 i 19 rozporządzenia (UE) 2024/900.
Zgodnie z nimi techniki targetowania lub dostarczania reklamy, które wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych w kontekście reklamy politycznej online, są dozwolone, jeżeli:
- administratorzy zbiorą dane w tym celu bezpośrednio od osób fizycznych;
- osoby, których dane dotyczą, udzieliły wyraźnej zgody oddzielnie do tych celów;
- nie obejmują one stosowania technik targetowania lub dostarczania reklamy politycznej opierających się na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych. Zakaz obejmuje również profilowanie z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych, które zostały wywnioskowane.
Zakazane jest również stosowanie technik targetowania lub dostarczania reklamy politycznej, które obejmują przetwarzanie danych dotyczących osób, o których z dostateczną pewnością wiadomo, że przez co najmniej jeden rok nie osiągną jeszcze wieku uprawniającego do głosowania określonego w przepisach krajowych.
Dla zapewnienia większej przejrzystości i rozliczalności administratorzy powinni wdrożyć dodatkowe wymogi obejmujące m.in. przyjęcie polityki opisującej stosowanie przyjętych technik targetowania i dostarczania reklamy politycznej oraz ich głównych parametrów, prowadzenie rejestrów ich stosowania, przeprowadzanie corocznej oceny ryzyka stosowania technik dla podstawowych praw i wolności, dostarczanie dodatkowych informacji umożliwiających skorzystanie ze swoich praw przez osoby, których dane dotyczą.
Rozporządzenie (UE) 2024/900 w art. 22 wyraźnie przesądziło, że organy ochrony danych, w tym Prezes UODO, są właściwe do monitorowania przestrzegania określonych w art. 18 i 19 wymogów dotyczących technik targetowania i dostarczania reklamy w kontekście reklamy politycznej online, jak również przestrzegania dodatkowych wymogów przejrzystości w zakresie stosowania tych technik.
Jednocześnie rozporządzenie przyznało Europejskiej Radzie Ochrony Danych kompetencję do przygotowania wytycznych w tym zakresie. EROD zaplanowała opracowanie takiego dokumentu w Programie Pracy na lata 2024-2025.
Komisja Europejska opublikowała generalne wytyczne mające na celu pomoc w stosowaniu rozporządzenia (UE) 2024/900.
Pełne wdrożenie rozporządzenia (UE) 2024/900 w polskim porządku prawnym wymaga przyjęcia odpowiedniej ustawy. Obecnie nad jej założeniami pracuje Ministerstwo Cyfryzacji. Prezes UODO deklaruje wsparcie działań ustawodawczych w tym zakresie.
W odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w kontekście reklamy online warto także zapoznać się z:
Wytycznymi EROD 05/2020 dotyczącymi zgody na mocy rozporządzenia 2016/679
[i] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/900 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej, Dz. Urz. UE L, 2024/900, z 20.3.2024.